نظریه کوانتومی برای مدارهای الکتریکی در مقیاس نانو در حضور اتلاف

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده علوم
  • نویسنده مرضیه شعبانی
  • استاد راهنما رضا افضلی
  • سال انتشار 1392
چکیده

با نزدیک شدن ابعاد ماده به مقیاس های نانو، فیزیک کلاسیک در توصیف رفتار سیستم با شکست مواجه می شود (همانطور که می دانیم، هنگامی که اندازه مواد به مقیاس نانو نزدیک می شود، خواص فیزیکی مواد تغییر می کند). به عبارت دیگر، هنگامی که اندازه ها قابل مقایسه با طول همدوسی حامل های بار می شود، اثر کوانتومی الکترون آشکار می گردد. بنابراین برای شناخت و درک بهتر از سیستم هایی در مقیاس نانو باید به قلمرو مکانیک کوانتومی پانهاد و از آن بهره جست. بنابراین داشتن یک تئوری کوانتومی مناسب برای دستگاه فیزیکی در مدارهای مجتمع نانو الکترونیک ها ضروری است. این مسئله کوانتومی اولین بار توسط لوئیسل مورد بحث قرار گرفت و در اوایل سال 1970، با مقایسه معادله حرکت الکترون با یک نوسانگر هارمونیک، یک مدار lc توسط لوئیسل کوانتیزه شد (روش کوانتش برای مدارهای lc با نوسانگر هماهنگ یکسان است). هدف اصلی این تحقیق، بررسی اثر اتلاف در مدارهای الکترونیکی در مقیاس نانو می باشد. منظور از اتلاف در اینجا، وارد شدن مقاومت r در مدار الکتریکی lc در مقیاس نانو می باشد. در این پایان نامه، نظریه کوانتومی برای مدار الکتریکی مزوسکوپی در مقیاس نانو با گسستگی بار به طور خلاصه توصیف شده است. در مکانیک کوانتومی، روش هایی برای بررسی کوانتش سیستم های اتلافی وجود دارد. یکی از این روش ها که در آن با ارائه هامیلتونی برای سیستم اتلافی، کوانتش کانونیک به طور پدیده شناختی از این سیستم به عمل می آید، نظریه کالدیرلا–کانای است. برطبق همین نظریه، معادله شرودینگر مدار الکتریکی در مقیاس نانو با پتانسیل خارجی که تابع زمان است، مطرح می شود. مقدار میانگین جریان الکتریکی برای حالت های پایه محاسبه شده و رابطه عدم قطعیت برای بار الکتریکی و جریان یک بار بدون حضور اتلاف (برای مدار lc) و بار دیگر در حضور اتلاف (برای مدار rlc) بدست می آید. با درنظر گرفتن توابع ماتیو و ویژه مقادیر آن (معادله ماتیو همان معادله شرودینگر برای طرح lc در نمایش p است)، توابع موج و طیف انرژی مربوط به سیستم را بدست آورده و در نهایت با معرفی یک میدان پیمانه ای و یک تبدیل پیمانه ای، یک فرمول برای جریان پایدار ناشی از شار مغناطیسی بدست می آید. هدف دیگر این پایان نامه، بررسی افت و خیزهای کوانتومی دمایی در مدارهای الکتریکی rlc در مقیاس نانو می باشد. بنابراین، ما اثرات افت و خیزهای کوانتومی در مدارهای الکتریکی rlcدر مقیاس نانو در حالت خلأ دمایی را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم و نهایتاً با استفاده از تئوری دینامیک میدان دمایی(tfd) و همچنین تابع توزیع ویگنر و تبدیلات ویل، افت و خیزهای کوانتومی بار و جریان را بدست می آوریم.

منابع مشابه

اتلاف در مدارهای الکتریکی کوانتومی مزوسکوپی RLC

The quantum theory for a mesoscopic electric circuit with charge discreteness is investigated. Taking the Caldirola-Kanai Hamiltonian in studding quantum mechanics of dissipative systems, we obtain the persistent current and the energy spectrum of a damped quantum LC-design mesoscopic circuit under the influence of a time-dependent external field.

متن کامل

اتلاف در مدارهای الکتریکی کوانتومی مزوسکوپی rlc

تئوری کوانتومی برای یک مدار الکتریکی مزوسکوپی lc با بار گسسته بررسی شده است. با در نظر گرفتن نظریه کالدیرلا-کانای در مطالعه سیستم های اتلافی مکانیک کوانتومی، جریان ماندگاری و طیف انرژی یک مدارالکتریکی کوانتومی مزوسکوپی lc دارای مقاومت r تحت تاثیر یک میدان خارجی وابسته به زمان محاسبه شده است.

متن کامل

نظریه کوانتومی برای مدارهای الکتریکی مزوسکوپی

از آن جایی که در علم نانوالکترونیک و مقیاس نانو، الکترون ها معمولاً خواص شبه موجی از خود نشان می دهند وقتی ابعاد سامانه در حدود طول همدوسی حامل هاست (حداکثر فاصله ای که یک ذره می تواند با حفظ اطلاعات مربوط به فاز خود طی کند) برای بررسی دینامیک سامانه نه تنها باید مکانیک کوانتومی به کار گرفته شود بلکه گسستگی بار الکترون نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین در فصل اول به بررسی و نقش گسستگی بار پردا...

15 صفحه اول

بررسی دینامیک کوانتومی مدارهای الکتریکی مزوسکوپی با بار گسسته

  The quantum dynamics of a charged particle in an infinite chain of single-state quantum wells, in tight-binding approximation and under the action of an arbitrary time-dependent external field is investigated. The connection between the Hamiltonian description of this model and the Hamiltonian of a discrete-charge mesoscopic quantum circuit is elucidated. Based on this connection, the persist...

متن کامل

بررسی دینامیک کوانتومی مدارهای الکتریکی مزوسکوپی با بار گسسته

دینامیک کوانتومی یک ذره باردار در زنجیره ای نامتناهی از چاههای کوانتومی یک بعدی در تقریب مدل بستگی قوی، تحت تأثیر یک میدان خارجی وابسته به زمان بررسی شده است. ارتباط بین هامیلتونی چنین ذره ای با هامیلتونی مدارهای کوانتومی مزوسکوپی با بار گسسته روشن گردیده و بر این اساس جریان ماندگاری برای یک حلقه کوانتومی بدون اتلاف محاسبه شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023